Bicycle in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jorrit Faber - WaarBenJij.nu Bicycle in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jorrit Faber - WaarBenJij.nu

Bicycle in Beijing

Door: jorritfaber

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

25 September 2011 | China, Peking

Nu ook alweer een paar dagen in Beijing erop zitten. Wat een wereld van verschil met Hong Kong! De moderne skyscrapers en shopping centers ingeruild voor traditionele bouwstijlen en tempels. Beijing is wel een stuk armer, maar wel op een charmante wijze. Iets minder charmant zijn de straatverkopers en taxichauffeurs die hier in tegenstelling tot Hong Kong niet met 1 'nee' genoegen nemen (ook niet met 5 trouwens -_-). Het bekende spugen van de Chinezen, heb ik hier pas echt goed gezien. Gadverdamme wat is dat vies zeg, eerst rochelen met heel veel geluid en dan lekker op de stoep die groene fluim. Neuspeuteren is hier ook niet iets wat ze het liefst onopvallend in een hoekje doen. Maar het meest vies vind ik denk nog wel de kinderen. Hele kleine kinderen hebben allemaal broeken aan zonder achterste... Op straat zie je dus allemaal blote babybilletjes. Nu is dat nog niet zo erg. Maar ik ben een keer langs een moeder gelopen die op straat de luier van d'r kind aan het verschonen was...over d'r knie. Ook heb ik al meerdere kinderen zien plassen op straat en in de parken (terwijl er echt genoeg openbare toiletten zijn). Bij de Temple of Heaven was het zelfs zo dat een moeder een kind optilde zodat ie in de prullenbak kon pissen terwijl er nog geen 50 meter verderop een toilet was! Maarja, daar loop ik dus lekker de hele dag doorheen...kinderpis en rochels.

De aankomst hier verliep niet heel erg soepel. Er zijn hier veel minder mensen die Engels spreken, zelfs op het vliegveld was dat lastig! Maar toch allemaal goedgekomen natuurlijk. Ohja, voor de mensen uit Utrecht die denken dat bus 12 wel is vol kan zitten: ga maar is in de spits met de metro in Beijing (en om het nog leuker te maken...met backpack en rugzak -_-). Maar na de metro meteen twee leuke mensen tegengekomen en wat mee gedronken en gegeten.
Ik heb al wel echt hele gave dingen gezien hier. De twee grootste attracties natuurlijk ook al gedaan: de Verboden Stad (vrijwel naast mn hotel) en de Chinese Muur. De Verboden Stad vond ik echt heel gaaf. Het was alleen heel erg druk met toeristen (bijna alleen maar Chinezen). Dit was echt een hele vreemde ervaring, volgens mij dachten ze dat ik een of andere celebrity was, want iedereen maakte foto's van me. Je weet wel dat als iemand een foto wil maken en je opeens doorhebt dat je pontificaal in beeld staat, dat je even aan de kant gaat (wat die Chinezen trouwens niet denken). Nou elke keer als ik aan de kant ging, bewoog de camera gewoon met mij mee. Ze waren dus foto's van mij aan t maken! En nog vreemder: vier keer is er iemand naar me toe gekomen die met me op de foto wilde. De Chinese Muur beklommen met twee mannen uit het hotel die me hadden aangesproken. Dat was ook vet. De muur was wel veel steiler dan ik had verwacht en op veel stukken waren er ook geen treden, dus was naar beneden glijden en heeel voorzichtig weer naar boven.

Het eten hier is echt heel lekker! Nu moet ik wel zeggen dat ik nog niet echt extreme dingen heb geprobeerd (zoals die foto's van de markt), maar alles is nog wel bevallen :). Ook al twee keer bij het tentje tegenover het hotel geweest. Hier zou ik zelf nooit naar toe gegaan zijn. Het ziet er namelijk vet pauper uit, met allemaal eten buiten en is gewoon best onhygienisch. Ze doen hier ook niet aan een kassa, maar de eigenaar (zowaar een grote Chinees) staat vooraan de straat met een buideltasje en een stapel briefgeld in z'n hand. Maar die twee mannen (van de muur) waren er al geweest en er heel erg over te spreken. Dus geprobeerd en echt de lekkerste bonen ooit gehad! Vandaag weer gegeten. Wel een ding: je krijgt alleen stokjes om mee te eten. Maar geen probleem voor mij, want daar ben ik nu echt master mee!

Vandaag met de fiets door heel Beijing gefietst. Wel goed dat ik dat niet op de eerste dag heb gedaan, want dan was de kans heel groot geweest dat ik een ongeluk had gehad. Ze rijden hier echt als gekken. Links of rechts rijden? Gewoon waar je zin in hebt. Stoplicht op groen of rood? Gewoon rijden. Het maakt ze allemaal niet uit. En omdat niemand ergens anders rekening mee houdt, wordt er enorm veel getoeterd. Non-stop! Maar het verkeer een beetje leren kennen en vandaag dus een heel stuk gefietst, wat heel goed is gegaan :). Vandaag een aantal dingen bekeken waaronder ook het Olympisch Stadion. Dat was eigenlijk niet zo heel erg bijzonder en zag er vreemd genoeg alweer een beetje pauper uit. Ik fietste ook nog langs een klein tempeltje en ben daar gaan kijken. Dat was wel weer vet. Ik had alleen van bijna alle heilige beelden foto's gemaakt toen ik zag dat dat daar niet mocht :'). Achja...
Morgen naar het Summer Palace. Dat moet wel mooi zijn. En dinsdag dan alweer naar Shanghai :).

  • 25 September 2011 - 17:37

    Fam Kok:

    Hello Jor
    Ik blij dat het zo goed met je gaat, en dat je lekker in vel zit. Je maakt wel wat mee, maar voor ons leuk om daar iets van mee te krijgen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Hier alles goed. Veel plezier en ga zo door.
    Groeten van ons allemaal en een dikke kus

  • 25 September 2011 - 20:17

    Nelleke Franken-Bare:

    Wel wat anders dan Texel he?
    Na deze zomer is een beetje hitte wel lekker zou ik zeggen.

  • 26 September 2011 - 07:00

    Eef:

    He Jorrit,

    Klinkt allemaal goed! Geniet nog en kijk uit naar je volgende verslag!
    gr
    eef

  • 26 September 2011 - 11:57

    Young Stunna Nap:

    Goed verhaal weer :D kijk nu al uit naar de volgende waarin je beschrijft hoe die snacks van de markt je bevielen :)

  • 26 September 2011 - 11:59

    Brigitte:

    Leuke verslag van Beijing, gisteren voorgelezen door Esmee tijdens de lunch met Ploon en Toon.
    veel plezier en goede reis naar Shanghai! Groetjes ook van Edwin.

  • 26 September 2011 - 18:49

    Oma Carla:

    lieve Jorrit,
    Leuke verhalen. Het zou mij te vermoeiend zijn, maar voor jou natuurlijk heel geweldig. Vermaak je nog maar een tijdje en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groetjes, oma.

  • 28 September 2011 - 09:32

    Niki:

    lieve neef, vallen de scheetjes thuis nog wel mee.....geniet van alles wat je mee maakt!X

  • 29 September 2011 - 20:31

    Marnix Franken:

    Leuk met al die mensen op de foto, maar waarschijnlijk wel vermoeiend iedereen die een foto van je wil! erg populair en fotogeniek :p veel plezier nog verder en ik kijk uit naar je volgende avontuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

China, Nieuw-Zeeland en Australie =D

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Weta in Wellington

14 November 2011

Tuimelen boven Taupo

13 November 2011

Wow in Waitomo

13 November 2011

Ruik Rotorua

05 November 2011

Grubbing in Gisborne
Jorrit

Actief sinds 05 Sept. 2011
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 14688

Voorgaande reizen:

13 September 2011 - 29 Maart 2012

China, Nieuw-Zeeland en Australie =D

Landen bezocht: